Hoe zet je klanten zelf aan het roer?

08 april 2022 149x

Meet Ward. Ward werkt inmiddels anderhalf jaar bij Frits en is net terug van een sabbatical van zes maanden. Vandaag vertelt hij hoe hij in het vak terecht is gekomen en hoe hij klanten graag zelf aan ‘t roer zet.

Bénine Bijleveld

Hoi Ward! Wat fijn dat je dit interview wilt doen. Ik zag dat dit je eerste baan is. Wist je toen al gelijk dat je hypotheekadviseur wilde worden?

Niet helemaal. Ik had natuurlijk wel de studie Financial Services Management afgerond, maar wist nog niet welke richting ik op wilde. Ik ben toen met een aantal mensen gaan praten om zo te kijken wat het best bij me past. Ik merkte dat klantcontact een belangrijke factor was. Uiteindelijk hoorde ik via een vriend over Frits. Wat me erg aansprak was dat ze een eerlijke partij waren met een mooie missie. Ook kon ik bij Frits gelijk al starten met klantgesprekken en dat maakte voor mij het verschil. Zo ben ik dus hypotheekadviseur geworden.

Inmiddels werk je hier alweer anderhalf jaar. Kun je benoemen wat je mooi vindt aan je baan?

Ik vind het bijzonder dat je voor klanten het verschil kan maken. Sommige klanten hebben bijvoorbeeld een slechte ervaring gehad bij een andere adviseur en zijn opgelucht dat ze nu advies krijgen wat ze ook snappen. Zeker omdat wat je adviseert een grote impact heeft, ook op lange termijn. Een huis kopen is een flinke beslissing en je hypotheek is daarmee eigenlijk net zo belangrijk.

Wat zorgt er dan voor dat klanten hun hypotheek bij ons wel snappen?

Ons dashboard speelt hier een grote rol in. Dit maakt het voor klanten heel makkelijk en inzichtelijk om hun opties te verkennen. Ik laat klanten tijdens ons gesprek hier vooral zelf mee rekenen, zodat ze goed snappen hoe het werkt. Zo kunnen ze voordat ze gaan bieden, snel zelf berekenen wat ze kunnen bieden en wat hun mogelijkheden zijn. Zeker voor starters die op veel huizen bieden, is dit superhandig. Ook snappen ze zo beter waar ze voor kiezen.

Dat klinkt als een goede methode om klanten zelf de regie in handen te geven. Maar wat als het niet zo makkelijk gaat? En de klant een lastigere situatie heeft?

Dan kan ik natuurlijk de klant helpen en puzzelen hoe je de hypotheek wel kan rondkrijgen. In sommige situaties zijn er bijvoorbeeld schulden die afgelost moeten worden. Dan probeer ik zo goed mogelijk mee te denken.

Even iets anders, je was een half jaar op sabbatical. Wat heb je allemaal gedaan?

Ja klopt. Ik wilde graag een pre-master doen en had hiervoor vrije tijd nodig. In overleg met Frits heb ik me voor deze studie aangemeld met het idee dat ik na zes maanden terug zou komen. Een soort sabbatical dus. De pre-master was uiteindelijk niet helemaal een match, dus toen heb ik m’n koffers gepakt en ben ik naar Zuid-Amerika gegaan. Daar heb ik de Galápagos eilanden gezien, Ecuador, Colombia en Mexico. Een bijzondere reis! En natuurlijk fijn in de wetenschap dat je daarna weer terug kan komen bij Frits.

Wil jij ook adviseur worden bij Frits? Bekijk dan hier de vacature.

Auteur: Bénine Bijleveld

Bénine Bijleveld

Bénine heeft haar master in Persuasive Communication gehaald in Amsterdam. Tja en die overtuiging vind je wel terug in onze content. Naast content marketing heeft ze ook een neusje voor social media. Zeg, volg je ons eigenlijk al?