Van tool tot businessmodel
Het is de herfst van 2015 en de tool staat al een tijdje live. Er druppelden wel wat klanten binnen, maar dat kon natuurlijk beter en vooral: meer. Want hoe maak je van ‘gewoon’ een online tool een heus businessmodel, waarvan consumenten je dienst op waarde kunnen schatten? Daar was in ieder geval naamsbekendheid voor nodig. En een probleem.
De bankencrisis
Hier hielpen de banken onbewust een handje mee. Na de kredietcrisis, verlieten sommige banken de Nederlandse hypotheekmarkt. Geen enkel probleem natuurlijk, maar ze hadden nog wel klanten en wilden er niet meer bijkrijgen. Daarom gooiden ze hun hypotheekrente voor bestaande klanten flink omhoog. Met deze onaantrekkelijke rente kregen ze geen nieuwe klanten en lieten ze hun bestaande klanten meer betalen. Niet eerlijk dus. De oprichters kwamen er toen achter dat je door het grote renteverschil geen oversluitboete hoefde te betalen als je naar een andere bank ging met je hypotheek. Hierdoor konden mensen oversluiten en tot 70.000 euro besparen!
Ikbenfrits in de media
Michiel zag gelijk de nieuwswaarde hiervan in en schakelde een contact in bij de Volkskrant om dit aan het licht te brengen. Dit resulteerde in een gigantisch artikel op 8 oktober 2015 met een lijst van alle banken waar je gratis weg kon en het bedrag dat je kon besparen. Vanaf dat moment stond de telefoon roodgloeiend en maakten 400 mensen die dag een afspraak bij Ikbenfrits om over te sluiten. Met de vijf werknemers die Ikbenfrits toen telde, was dat behoorlijk gas op de plank!
De rollende bal
Het sneeuwbaleffect was begonnen. Door het artikel van de Volkskrant schreven andere media ook over het onderzoek van Ikbenfrits en de enorme bedragen die je kon besparen. Uiteindelijk vulde iemand van de Consumentenbond ook onze online tool in. Hij was zo enthousiast dat ze wilden gaan samenwerken, en dat doen we tot op de dag van vandaag nog steeds.
Lean & Mean
De klanten bleven binnenstromen en brachten elk hun unieke casus mee. Dit zorgde voor een ‘steep learning curve’ maar leidde er ook toe dat de tool steeds verder uitgebreid kon worden en er nieuwe persmomenten kwamen. Omdat Ikbenfrits lean en mean was, kon het bedrijf zich snel aanpassen of de route wijzigen. Wel werd een belangrijk onderwerp al vastgelegd: de cultuur en waarden. Nieuwe werknemers konden zo makkelijker op deze punten gescreend worden en het leidde tot onze hechte Frits Family die we nog steeds kennen. Maar daar zul je volgende keer meer over lezen!