Founding Stories #3: Ikbenfrits in de media

31 mei 2021 36x

In het vorige verhaal uit de reeks ‘Founding Stories’ kon je lezen hoe de oversluittool met bloed, zweet en tranen gebouwd werd. Hiermee konden consumenten online zelf berekenen of er te besparen viel op hun hypotheek. Een doorbraak in het ondoorzichtige aanbod van hypotheken! Er miste alleen nog een ding: een constante stroom aan klanten. Maar dat zou niet lang meer duren...

Bénine Bijleveld

Van tool tot businessmodel

Het is de herfst van 2015 en de tool staat al een tijdje live. Er druppelden wel wat klanten binnen, maar dat kon natuurlijk beter en vooral: meer. Want hoe maak je van ‘gewoon’ een online tool een heus businessmodel, waarvan consumenten je dienst op waarde kunnen schatten? Daar was in ieder geval naamsbekendheid voor nodig. En een probleem.

De bankencrisis

Hier hielpen de banken onbewust een handje mee. Na de kredietcrisis, verlieten sommige banken de Nederlandse hypotheekmarkt. Geen enkel probleem natuurlijk, maar ze hadden nog wel klanten en wilden er niet meer bijkrijgen. Daarom gooiden ze hun hypotheekrente voor bestaande klanten flink omhoog. Met deze onaantrekkelijke rente kregen ze geen nieuwe klanten en lieten ze hun bestaande klanten meer betalen. Niet eerlijk dus. De oprichters kwamen er toen achter dat je door het grote renteverschil geen oversluitboete hoefde te betalen als je naar een andere bank ging met je hypotheek. Hierdoor konden mensen oversluiten en tot 70.000 euro besparen!

Ikbenfrits in de media

Michiel zag gelijk de nieuwswaarde hiervan in en schakelde een contact in bij de Volkskrant om dit aan het licht te brengen. Dit resulteerde in een gigantisch artikel op 8 oktober 2015 met een lijst van alle banken waar je gratis weg kon en het bedrag dat je kon besparen. Vanaf dat moment stond de telefoon roodgloeiend en maakten 400 mensen die dag een afspraak bij Ikbenfrits om over te sluiten. Met de vijf werknemers die Ikbenfrits toen telde, was dat behoorlijk gas op de plank!

De rollende bal

Het sneeuwbaleffect was begonnen. Door het artikel van de Volkskrant schreven andere media ook over het onderzoek van Ikbenfrits en de enorme bedragen die je kon besparen. Uiteindelijk vulde iemand van de Consumentenbond ook onze online tool in. Hij was zo enthousiast dat ze wilden gaan samenwerken, en dat doen we tot op de dag van vandaag nog steeds.

Lean & Mean

De klanten bleven binnenstromen en brachten elk hun unieke casus mee. Dit zorgde voor een ‘steep learning curve’ maar leidde er ook toe dat de tool steeds verder uitgebreid kon worden en er nieuwe persmomenten kwamen. Omdat Ikbenfrits lean en mean was, kon het bedrijf zich snel aanpassen of de route wijzigen. Wel werd een belangrijk onderwerp al vastgelegd: de cultuur en waarden. Nieuwe werknemers konden zo makkelijker op deze punten gescreend worden en het leidde tot onze hechte Frits Family die we nog steeds kennen. Maar daar zul je volgende keer meer over lezen!

Auteur: Bénine Bijleveld

Bénine Bijleveld

Bénine heeft haar master in Persuasive Communication gehaald in Amsterdam. Tja en die overtuiging vind je wel terug in onze content. Naast content marketing heeft ze ook een neusje voor social media. Zeg, volg je ons eigenlijk al?

Cookies?

Ik plaats cookies om de site goed te laten werken en nog beter te maken. Vind je dat goed?

Check alle opties

Ik gebruik jouw gegevens om ervoor te zorgen dat je ook echt vindt waar je naar op zoek bent. Met deze cookies krijg je bijvoorbeeld gerichte advertenties op basis van jouw voorkeuren en gedrag.

Ik vind een persoonlijke ervaring belangrijk. Om mijn website het beste bij jouw voorkeuren aan te laten sluiten, moet ik een paar dingen van je opslaan. Bijvoorbeeld je IP-adres.

Deze cookies zijn nodig om ervoor te zorgen dat mijn website goed werkt.

Meer weten?

Lees ook mijn Cookiestatement en Privacyverklaring.