Wij vinden dat iedereen de beste hypotheek verdient! Het gaat tenslotte om veel geld en jouw thuis.
Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen.
In deze video maak je met ons kennis. Aangenaam!
In 2015 keken drie Delftse ondernemers samen naar de hypotheekmarkt en constateerden dat het anders kon; nee: dat het anders móest. Ze waren oprecht verbaasd dat de wereld van het hypotheekadvies zó gedateerd, onnodig ingewikkeld en vastgeroest bleek te zijn. Ze lieten zich omscholen naar hypotheekadviseur en zochten alles tot in de puntjes uit: de kosten, de termen, alle voorwaarden en wie wat nou precies doet in de hypotheekmarkt. Met deze kennis konden ze veel mensen helpen aan een betere hypotheek. Het resultaat? De start van Frits.
Sinds de oprichting is er een hoop veranderd. Er werkt nu een heel team van ‘Fritsers’ bij Frits. Onze rekentools zijn slimmer en beter geworden (dat worden ze trouwens elke dag). Wij werken samen met de Consumentenbond en steeds meer mensen weten ons te vinden. Iedere dag helpen wij tientallen mensen met de grootste aankoop van hun leven. En daar zijn wij trots op. Wil jij ook meebouwen aan een eerlijke hypotheekmarkt? Bekijk onze vacatures of word Frits-adviseur!
Bij ons krijg je altijd binnen één werkdag antwoord. Je kunt op deze manieren contact met ons opnemen:
Je kunt ons bellen op 020 235 8530.
Per e-mail zijn we bereikbaar via hallo@ikbenfrits.nl.
Wil je advies? Plan dan gratis een afspraak in met een van onze adviseurs.
Heb je een klacht of suggestie? Dat horen we heel graag via klachten@ikbenfrits.nl of natuurlijk via de telefoon.
Ons vergunningsnummer bij de AFM is 12049494.
De hypotheekmarkt rammelt. Kleine lettertjes, onduidelijke berekeningen en moeilijke termen; het overzicht is soms ver te zoeken. Banken maken hier slim gebruik van, waardoor je in het ergste geval onnodig veel geld betaalt!
Frits fixt dit door misstanden in de hypotheekwereld aan het licht te brengen. Benieuwd hoe we dit doen? Hier staan een paar voorbeelden waar we trots op zijn.
Als consumenten hun overwaarde willen verzilveren, dan is volgens Frits het verhogen van de hypotheek altijd goedkoper dan het afsluiten van een verzilverhypotheek. Consumenten hebben hier echter wel voldoende inkomen voor nodig.
Ikbenfrits toonde zich bij Radar kritisch op verzilverhypotheken. Michiel Lensink, de oprichter van Frits: "Mensen hebben weinig zicht op de constructie van de verzilverhypotheek, waardoor ze onnodig veel rente betalen aan de bank. Omdat er rente op rente wordt gerekend (de maandelijkse rente wordt steeds bij de schuld opgeteld), stijgt de schuld explosief.
Frits ontdekte bij een controle in 2020 dat Van Lanschot bij het berekenen van oversluitboetes een foute rekenmethode gebruikte. De bank maakte hierdoor duizenden euro’s winst op deze boetes, wat wettelijk niet is toegestaan. Financieel klachteninstituut Kifid stelde, na aandacht van consumentenprogramma Radar, klanten van Van Lanschot in het gelijk. Na herhaaldelijke aandacht en druk van Frits en Radar ging de bank overstag: alle gedupeerde klanten kregen het geld dat zij te veel hadden betaald terug.
Als je vroeger je hypotheek oversloot, kreeg je een rekening toegestuurd van duizenden euro’s. Zonder uitleg of een berekening van hoe dit bedrag, de zogenaamde oversluitboete, was berekend. Sinds 2016 zijn banken verplicht om te laten zien hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Meerdere keren controleerde Frits aflosnota’s op deze transparantie, en sprak banken aan wanneer zij zich niet aan de eisen hielden. Inmiddels, na een paar jaar, zijn de aflosnota’s van alle banken aangepast en transparant gemaakt.
Na een check van bijna 100.000 dossiers, concludeerde Frits in 2018 dat één op de zes huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek met betalingsproblemen te maken krijgt aan het einde van de looptijd. Met een door ons speciaal ontwikkelde rekentool kregen ruim 10.000 huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek meer inzicht in hun situatie.
Frits ontdekte in 2016 dat veel banken jarenlang een veel te hoge oversluitboete - het bedrag dat je aan jouw bank betaalt wanneer je een hypotheek oversluit - rekenden. Na aandacht van consumentenprogramma Radar, gestelde kamervragen en bevestiging van de AFM kregen duizenden mensen hun geld terug: in totaal ruim 100 miljoen euro! Iedereen die sindsdien zijn of haar hypotheek oversloot betaalde daarnaast natuurlijk een eerlijk berekende boete.
Hypothekenland zit vol met ingewikkelde constructies, termen en voorwaarden. De volgende adviseurs leggen in onze kennisbank je alles stap voor stap uit. In begrijpelijke taal en zonder gedoe. Lees hier de artikelen van:
Complimentjes of kritiek? Opmerkingen of tips? Lucht hier je hart of lees wat anderen van ons vinden.
De spannendste aankoop van ons leven: een koophuis! Hierbij heeft Bertrick ons super goed begeleid. Geen enkele vraag was te gek, hij nam de tijd om alles rustig uit te leggen en gaf goed advies. Gesprekken konden zelfs ‘s avonds worden ingepland. Het dasboard heeft ons ook zeer geholpen meer inzich...
Mijn ervaring met de hypotheekaanvraag en de gesprekken met mijn hypotheekadviseur, Niel, was ontzettend positief. Niel was vriendelijk, helder en behulpzaam in elk gesprek. Hij nam ruim de tijd om al mijn vragen zorgvuldig te beantwoorden en zorgde ervoor dat ik het hele proces goed begreep. Zelfs...
Graag deel ik mijn positieve ervaring met hypotheekadviseur Marco. Na meerdere hypotheekadviseurs gesproken te hebben bij andere instanties hadden we het idee hier te maken te hebben met een kundige en betrokken adviseur. Marco dacht met ons mee, keek naar onze situatie en luisterde naar onze wensen...
Ik ben met Frits in contact gekomen na een tip gekregen te hebben om hier mijn hypotheekadvies te krijgen. De consumentenbond (waar Frits partner van is), had mij gelinkt aan Ronald en Claudia. Met Ronald heb ik op een erg duidelijke manier begrepen wat ik allemaal moet doen om de hypotheekaanvraag ...
Online gesprekken zijn voor hypotheek aanvragen mijns inziens heel erg geschikt. Scherm delen, direct dingen opzoeken, etc. Het zorgt ervoor dat het proces snel, efficient en duidelijk verloopt. Daarnaast kun je 24/7 je dossier online bekijken, aanpassen en documenten uploaden. Dit was de 5e keer da...
Top
Soms vind ik dat het hele gebeuren rondom een huis te kopen onnodig complex is. Ronald heeft me geholpen om hier wat meer wegwijs in te worden en stap voor stap de altied door te nemen. Zeker een aanrader als je voor het eerst een huis koopt en dit allemaal nieuw voor je is.
Vanaf het eerste moment waren wij onder de indruk wat voor ons mogelijk was. De online rekentool gaf ons handvatten om een goed bod te kunnen plaatsen. De begeleiding en advies die wij vanuit diverse adviseurs kregen paste goed bij wat wij zochten. Nadat ons bod geaccepteerd is zijn wij ontzettend ...
Ik ben geholpen door Judie Liu, een echte onafhankelijke en eerlijke hypotheek expert. Ze heeft mij uitstekend geadviseerd over het sluiten van een overbruggingskrediet en nieuwe hypotheek voor mijn ouders. Ze was heel geduldig, luisterde goed naar alle vragen, kan super duidelijk uitleggen en daarb...
Afhandeling (9/10): Na het delen van onze ervaringen over het verloop van het traject is er door een bekwame en ervaren adviseur van Frits contact opgenomen om onze feedback uitgebreid te bespreken, zijn hier acties uit voort gekomen die Frits in the vervolg neemt om herhaling te voorkomen (wat tran...
Adviseur Niel Chauntie gaf duidelijk en realistisch advies. Daarbij dacht hij in mogelijkheden en niet in beperkingen. De communicatie met Niel verliep vlot en transparant. De communicatie met de backoffice verliep iets stroever. Al met al een goede ervaring.
De samenwerking met Eduard was uitstekend. Hij heeft ons goed geadviseerd en geduldig geholpen bij het doornemen van meerdere aanbiedingen. Ook bij zijn afwezigheid was de ondersteuning vanuit Frits goed geregeld. Het dashboard van Frits is een groot pluspunt. Hiermee kun je eenvoudig je eigen scen...
Ik heb de samenwerking met Bertrick heel fijn gevonden. Ik heb meerdere biedingen met hem doorgenomen en ben altijd goed geadviseerd en geduldig geholpen. De back-up bij afwezigheid is ook goed geregeld bij Frits. Ik ben het meest fan van het dashboard waarin je te allen tijde zelf je scenario's kun...
Het hele proces was heel duidelijk. Tijdens het eerste gesprek met Eline legde ze duidelijk uit wat alle stappen zouden zijn. Tijdens onze zoektocht naar een huis hield ze contact met ons. Toen we een bod hadden gedaan, konden we bij Frits veel mogelijkheden vergelijken, en hebben ze ervoor gezorgd ...
Dashboard heel nuttig om zelf al wat inzicht te krijgen in beginfase en in latere fases om alles goed te kunnen volgen. Bertrick heeft ons altijd zeer goed geholpen, vragen duidelijk beantwoord en meegedacht.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief boordevol tips, hypotheeknieuws en aanbevelingen.