Wij vinden dat iedereen de beste hypotheek verdient! Het gaat tenslotte om veel geld en jouw thuis.
Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen.
Is er iets niet in de haak in de hypotheekwereld? Dan pakken wij het aan. Door onze onderzoeken zijn er al talloze misstanden aangekaart en hebben banken miljoenen euro’s aan hun klanten terugbetaald.
Bij ons vind je dé combinatie van mens en machine, rekenkracht en inlevingsvermogen. Of je nu meer ruimte zoekt in vierkante meters, of in je maandlasten. Een onbezorgd gevoel en de beste keuze: je fixt het samen met Frits.
In 2015 keken drie Delftse ondernemers samen naar de hypotheekmarkt en constateerden dat het anders kon; nee: dat het anders móest. Ze waren oprecht verbaasd dat de wereld van het hypotheekadvies zó gedateerd, onnodig ingewikkeld en vastgeroest bleek te zijn. Ze lieten zich omscholen naar hypotheekadviseur en zochten alles tot in de puntjes uit: de kosten, de termen, alle voorwaarden en wie wat nou precies doet in de hypotheekmarkt. Met deze kennis konden ze veel mensen helpen aan een betere hypotheek. Het resultaat? De start van Frits.
De hypotheekmarkt rammelt. Kleine lettertjes, onduidelijke berekeningen en moeilijke termen; het overzicht is soms ver te zoeken. Banken maken hier slim gebruik van, waardoor je in het ergste geval onnodig veel geld betaalt!
Frits fixt dit door misstanden in de hypotheekwereld aan het licht te brengen. Benieuwd hoe we dit doen? Hier staan een paar voorbeelden waar we trots op zijn.
Als consumenten hun overwaarde willen verzilveren, dan is volgens Frits het verhogen van de hypotheek altijd goedkoper dan het afsluiten van een verzilverhypotheek. Consumenten hebben hier echter wel voldoende inkomen voor nodig.
Ikbenfrits toonde zich bij Radar kritisch op verzilverhypotheken. Michiel Lensink, de oprichter van Frits: "Mensen hebben weinig zicht op de constructie van de verzilverhypotheek, waardoor ze onnodig veel rente betalen aan de bank. Omdat er rente op rente wordt gerekend (de maandelijkse rente wordt steeds bij de schuld opgeteld), stijgt de schuld explosief.
Frits ontdekte bij een controle in 2020 dat Van Lanschot bij het berekenen van oversluitboetes een foute rekenmethode gebruikte. De bank maakte hierdoor duizenden euro’s winst op deze boetes, wat wettelijk niet is toegestaan. Financieel klachteninstituut Kifid stelde, na aandacht van consumentenprogramma Radar, klanten van Van Lanschot in het gelijk. Na herhaaldelijke aandacht en druk van Frits en Radar ging de bank overstag: alle gedupeerde klanten kregen het geld dat zij te veel hadden betaald terug.
Als je vroeger je hypotheek oversloot, kreeg je een rekening toegestuurd van duizenden euro’s. Zonder uitleg of een berekening van hoe dit bedrag, de zogenaamde oversluitboete, was berekend. Sinds 2016 zijn banken verplicht om te laten zien hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Meerdere keren controleerde Frits aflosnota’s op deze transparantie, en sprak banken aan wanneer zij zich niet aan de eisen hielden. Inmiddels, na een paar jaar, zijn de aflosnota’s van alle banken aangepast en transparant gemaakt.
Na een check van bijna 100.000 dossiers, concludeerde Frits in 2018 dat één op de zes huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek met betalingsproblemen te maken krijgt aan het einde van de looptijd. Met een door ons speciaal ontwikkelde rekentool kregen ruim 10.000 huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek meer inzicht in hun situatie.
Frits ontdekte in 2016 dat veel banken jarenlang een veel te hoge oversluitboete - het bedrag dat je aan jouw bank betaalt wanneer je een hypotheek oversluit - rekenden. Na aandacht van consumentenprogramma Radar, gestelde kamervragen en bevestiging van de AFM kregen duizenden mensen hun geld terug: in totaal ruim 100 miljoen euro! Iedereen die sindsdien zijn of haar hypotheek oversloot betaalde daarnaast natuurlijk een eerlijk berekende boete.
Sinds de oprichting is er een hoop veranderd. Er werkt nu een heel team van ‘Fritsers’ bij Frits. Onze rekentools zijn slimmer en beter geworden (dat worden ze trouwens elke dag). Wij werken samen met de Consumentenbond en steeds meer mensen weten ons te vinden. Iedere dag helpen wij tientallen mensen met de grootste aankoop van hun leven. En daar zijn wij trots op. Wil jij ook meebouwen aan een eerlijke hypotheekmarkt? Bekijk onze vacatures of word Frits-adviseur!
Complimentjes of kritiek? Opmerkingen of tips? Lucht hier je hart of lees wat anderen van ons vinden.
Wij zijn enorm blij met Judie vakkundig en deskundig. Ik snap alles en ben goed geholpen! Zeer tevreden. Wij hebben hier dan ook een hypotheek afgesloten.
"Ik ben ontzettend blij en tevreden met de uitstekende service die ik heb ontvangen van Frits bij het regelen van mijn hypotheek. Vanaf het allereerste moment voelde ik me goed ondersteund en kreeg ik het gevoel dat ik in goede handen was. Ik ben vooral zeer te spreken over het advies dat ik kreeg v...
Ik ben geweldig geholpen door Fritser Marco. Hij heeft mij vlot en goed kunnen uitleggen welke afwegingen ik moest maken en heeft mij door het hele process heen goed geholpen. Als Marco even niet beschikbaar was, waren er genoeg andere Fritsers (zoals Claudia), die snel in konden springen. Hierdoor ...
Via hypotheekadvies van de consumentenbond bij Frits terecht gekomen. Je kan zelf de keuze maken voor het inplannen van het eerste videogesprek waarin je een globaal overzicht krijgt van je mogelijkheden. Na akkoord op mijn bieding ook snel een adviesgesprek in kunnen plannen met kundig advies van M...
Ik ben nieuw in hypotheken, maar Judie van Fritz heeft me op weg geholpen. Ze begeleidde me met wat er moest gebeuren. Ze antwoordt ook heel snel op mijn vragen via e-mails heel snel. Manon van fritz was ook erg behulpzaam om me te helpen weten welke documenten ik op tijd moest indienen. Ik zou Fri...
Judie en Mireille van Frits hebben mij fantastisch ondersteund in het afsluiten van mijn eerste hypotheek. Alles was nieuw voor me waardoor ik veel vragen had, maar daar nam Judie altijd ruim de tijd voor. Als ik iets niet direct begreep, zei ze dat zij het verkeerd uitlegde en probeerde ze het op e...
Kan niet anders zeggen dan heel fijn geholpen door Frits. Alles wordt duidelijk uitgelegd, en het proces is heel overzichtelijk. Er wordt goed met je meegedacht. Op al mijn vragen werd snel gereageerd.
Bij het uitzoeken van de nieuwe hypotheek geadviseerd door Bertrick van der Steege. Een hele verademing na wat mindere ervaringen elders. Hij luisterde goed naar onze wensen, kwam met nuttige suggesties. Probeerde je niet zomaar een willekeurige hypotheek te verkopen, maar vertelde ook eerlijk wat w...
Frits personnel was right on spot, available for communication, knowledgeable about the topics, and very responsive. Our experience with them made the mortgage procedure a lot less stressful and we had a successful and fast mortgage application.
Wij zijn als starters door Walter en Lisette enorm goed geholpen bij de aanvraag van onze hypotheek. Ondanks verschillende obstakels is het uiteindelijk toch gelukt om onze woning te kopen. Dit komt met name doordat zij flexibel met ontwikkelingen omgingen en zich toegewijd hebben ingezet om onze pr...
Frank geeft eerlijk en duidelijk advies. Ook als dit niet het antwoord is waar je op hoopt.
In de eerste gesprekken alles heel rustig, duidelijk en zonder enige vorm van druk uitgelegd gekregen. Er wordt echt met je meegedacht om tot een scenario te komen, wat volledig naar je wens is. Ook het dashboard is heel duidelijk. Wegens persoonlijke omstandigheden toch voor een andere tussenpersoo...
Onze adviseur heeft ons kundig en snel door een vrij complexe aanvraag geholpen waardoor wij nu kunnen genieten van ons droomhuis. Hij stond altijd voor ons klaar en heeft veel meer gedaan als dat we verwacht hadden.
Binnen een kwartier wist ik wat de juiste keuze voor mij werd
Enkele jaren nadat ik tot tevredenheid mijn hypotheek via Frits had overgesloten, werd ik weer benaderd. Heel attent vond ik dat maar ook fijn dat dit niet véél eerder gebeurde want ik kan slecht tegen de opdringerige marketing activiteiten van andere bedrijven. Telefonische afspraak gemaakt, waari...
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief boordevol tips, hypotheeknieuws en aanbevelingen.