Waarom je oude hypotheekadviseur je niet wilt helpen met oversluiten

De rentes staan historisch laag, dus je wilt kijken of jij ook kan besparen op je maandlasten. Logisch. Maar de hypotheekadviseur die je aan je huidige hypotheek heeft geholpen staat niet te springen om je te helpen. Hier zijn 4 redenen voor. Ik vertel je welke.

Charlie Vielvoye

4 redenen waarom hij je niet helpt

Je wilt kijken of je kan besparen door over te sluiten. Indertijd ben je met je huidige hypotheek goed geholpen door je hypotheekadviseur. Daarom lijkt het een verstandige keuze om bij hem te informeren over de mogelijkheden. Maar dit keer blijkt je hypotheekadviseur minder behulpzaam. Hoe dat kan? Hier zijn grofweg 4 redenen voor.

1. Oversluiten kost de adviseur veel tijd

Het oversluiten van een hypotheek kost de adviseur relatief veel tijd vergeleken met het afsluiten van een hypotheek voor starters of verhuizers. Er moet een hoop uitgezocht worden. Hiernaast moet er een hoop rekenwerk worden verricht. Hier zit niet elke hypotheekadviseur op te wachten. ‘Tijd is geld,’ zie je je adviseur denken. En dus wordt het gesprek waar je een middag vrij voor hebt genomen van je werk snel afgekapt door je oude adviseur. Jammer. Gelukkig heb ik een handige tool gemaakt waarmee je binnen 5 minuten al een goede indicatie kan krijgen.

2. Lang niet elke klant sluit daadwerkelijk over

Er komt dus een hoop uitzoekwerk bij kijken en er is een kans dat je eigenlijk al goed zit qua hypotheek. En zelfs als je kan besparen betekent dit niet automatisch dat je ook daadwerkelijk op dit moment in je leven zin hebt in het hele proces. Dan is die tijd en moeite voor niks geweest. Tenminste, zo redeneert je vorige hypotheekadviseur. Bij sommige adviseurs betaal je dan alsnog. Ikzelf hanteer het no cure no pay principe. Je betaalt dus pas als het daadwerkelijk lukt.

3. Als jij oversluit raakt dit hem direct in zijn portemonnee

Je leest het goed. Let er op dat dit lang niet altijd het geval is. Maar je hebt vast wel eens gehoord over het provisiesysteem voor hypotheekadviseurs. Vroeger kregen adviseurs betaald door banken om hypotheken te verkopen. Hierdoor werden veel mensen veel te dure hypotheken aangesmeerd. Gelukkig is dit systeem afgeschaft. Maar de provisie-afspraken van hypotheken die voor 2013 zijn afgesloten gelden vaak nog. Een van de veelvoorkomende afspraken was de terugbetaal-regeling. Dit hield in dat een hypotheekadviseur in een keer de provisie op zijn rekening kreeg. Als de klant echter tussentijds zou oversluiten dan moest de adviseur met terugwerkende kracht de provisie (deels) terug betalen. Dit kan dus ook een verklaring zijn voor de minder behulpzame opstelling van je adviseur.

4. Oversluiten is relatief moeilijk voor de adviseur

Ik benoemde het hierboven al even. Als potentiële oversluiter ben je een minder makkelijke klant. Vooral het berekenen van de boete vinden veel adviseurs een taaie klus. Frits houdt juist wel van een uitdaging. Alle kleine lettertjes lezen en aan de slag gaan met een boel ingewikkelde cijfers is juist wat mij drijft. Daarom is tweederde van mijn klanten oversluiter. Omdat ik je niet de deur uit bonjour wanneer je met vragen komt over oversluiten. Sowieso hoef je voor mij je werk niet af te zeggen. We kunnen namelijk gewoon bellen. Gratis natuurlijk. Totdat je daadwerkelijk oversluit. Wil je het een keer vrijblijvend proberen?