Frits roept Van Lanschot op tot eerlijke compensatie klanten

Update (09-04-20): Van Lanschot heeft inmiddels via een (pers)bericht op haar website laten weten dat ze mensen die een te hoge boete hebben betaald gaan compenseren. Ikbenfrits is blij om te zien dat de bank haar verantwoordelijkheid neemt. Het zou volgens Van Lanschot om zo'n 2200 mensen gaan.

Na in hoger beroep te zijn gegaan bij het Kifid, heeft Van Lanschot een zaak omtrent boeteberekening verloren. Eerder viel de uitspraak van de geschillencommissie van het Kifid al in het voordeel van de consument. Ook de beroepscommissie van het klachteninstituut stelde de bank niet in het gelijk en oordeelde dat de consument gecompenseerd moet worden.

 
stopwatch

4 min

calendar
7 april 2020
eye

198

compensatie Feature Image Shape

Eerdere uitspraken

Eerder dit jaar was Van Lanschot al in het nieuws, nadat Ikbenfrits op verzoek van een aantal klanten had gekeken naar de manier waarop hun boete werd berekend. Het Kifid oordeelde dat de rekenmethode van Van Lanschot fout was. De zaak kwam ook aan bod bij het consumentenprogramma Radar. De bank wilde daar destijds geen reactie geven, onder andere omdat ze nog in afwachting was van de zaak in hoger beroep en wilde weten hoe het Kifid daar naar zou kijken.

Boeteberekening

Bij het berekenen van de boetes past Van Lanschot de rente op- en afslagen inconsistent toe waardoor de boetes voor de klant veel hoger uitvallen. Ikbenfrits ziet bij haar eigen klanten een boete die gemiddeld zo’n €8.000 euro te hoog uitvalt. De manier waarop Van Lanschot de aflos- of oversluitboetes berekent, is niet in lijn met de AFM Leidraad. De boete is namelijk hoger dan het financiële nadeel dat de bank ondervindt, wat niet is toegestaan. Ook het Kifid beoordeelde in eerste instantie dat de boetes te hoog waren.

Hoger beroep

Bij de eerste uitspraak die de geschillencommissie van het Kifid in dit geval deed, werd er gekeken naar de Leidraad Vervroegd Aflossen van de AFM. Hierin staan regels voor banken die uitleggen hoe zij moeten omgaan met boeteberekeningen. Het Kifid oordeelde dat de boeteberekening niet volgens de Leidraad was. Van Lanschot ging hierna in hoger beroep bij het klachteninstituut. De bank voerde aan dat het niet ging om een vervroegde aflossing, maar om een renteconversie (oversluiten bij eigen bank). De AFM Leidraad maakte in eerste instantie niet een aparte melding hiervoor, maar dit is in juli 2019 toegevoegd. Van Lanschot wilde daarom dat er werd gekeken naar de afspraken tussen de consument en de bank, in plaats van naar de Leidraad. Ook op basis van deze afspraken werd er door de beroepscommissie van het Kifid beoordeeld dat er nog steeds een te hoge boete is betaald door de consument.

Foute manier van berekenen

Door het Kifid is dus bepaald dat de bank een incorrecte rekenmethode gebruikt voor het berekenen van boetes. Zowel bij renteconversies als bij vervroegde aflossingen. De manier van berekenen is bovendien in strijd met de AFM Leidraad én met de afspraken die de bank heeft gemaakt met haar klanten. Op dit moment worden door de bank deze rekenmethodes nog steeds gebruikt.

Onder de loep

Ikbenfrits heeft contact gehad met Van Lanschot naar aanleiding van deze recente uitspraak van het Kifid. De bank geeft aan dat ze de manier van berekenen uitgebreid onder de loep gaat nemen en gaat kijken voor welke klanten de foute berekening geldt. Een woordvoerder van Van Lanschot vertelde dat de bank snel met een reactie op de uitspraken komt.

Compensatie

Ikbenfrits vond in de eerdere uitspraken al dat er iets moet veranderen aan de manier waarop de bank haar boetes berekent. Dit wordt nu versterkt omdat het Kifid opnieuw heeft gezegd dat Van Lanschot, ook bij renteconversies, te hoge boetes rekent. Ikbenfrits vindt het goed dat de bank kritisch gaat kijken naar de manier waarop deze boetes worden berekend. Ikbenfrits schat in dat er in de afgelopen jaren, per jaar zo'n 1.300 mensen een te hoge boete hebben betaald. Ikbenfrits roept de bank dan ook op om iedereen die in de afgelopen jaren het slachtoffer is geworden van deze foutieve rekenmethode ruimhartig te compenseren.

Frame 10 (2)

Bellen met een expert

Wil jij jouw situatie bespreken met één van onze gecertificeerde hypotheekadviseurs? Laat dan je nummer achter. Op een tijd die jou uitkomt word je gebeld en kun je al je vragen stellen. In het gratis eerste gesprek wordt al 80% besproken.
Mogen wij je helpen?
popup_Image

Laat je liever iets achter?

Veelgestelde vragen

Niet gevonden wat je zocht? Geen zorgen, we hebben hier de meest voorkomende veelgestelde vragen voor je verzameld. Nog meer vragen? Een overzicht kun je vinden op onze FAQ pagina

Hoe werkt Frits?

Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen. Ons advies is dé combinatie van mens en machine, rekenkracht en inlevingsvermogen. Of je nu meer ruimte zoekt in vierkante meters, of in je maandlasten. Een onbezorgd gevoel en de beste keuze: je fixt het samen met Frits.

Hoe werkt Frits?

Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen. Ons advies is dé combinatie van mens en machine, rekenkracht en inlevingsvermogen. Of je nu meer ruimte zoekt in vierkante meters, of in je maandlasten. Een onbezorgd gevoel en de beste keuze: je fixt het samen met Frits.

Hoe werkt Frits?

Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen. Ons advies is dé combinatie van mens en machine, rekenkracht en inlevingsvermogen. Of je nu meer ruimte zoekt in vierkante meters, of in je maandlasten. Een onbezorgd gevoel en de beste keuze: je fixt het samen met Frits.

Hoe werkt Frits?

Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen. Ons advies is dé combinatie van mens en machine, rekenkracht en inlevingsvermogen. Of je nu meer ruimte zoekt in vierkante meters, of in je maandlasten. Een onbezorgd gevoel en de beste keuze: je fixt het samen met Frits.

Hoe werkt Frits?

Onze hypotheekadviseurs gebruiken geen moeilijke woorden of ingewikkelde termen. In jouw dashboard zie jij alles wat zij zien: iedere bank, elke rente en alle voorwaarden. Hierdoor zit jij zelf aan de knoppen en begrijp jij ons hypotheekadvies zó goed, dat je het kunt navertellen. Ons advies is dé combinatie van mens en machine, rekenkracht en inlevingsvermogen. Of je nu meer ruimte zoekt in vierkante meters, of in je maandlasten. Een onbezorgd gevoel en de beste keuze: je fixt het samen met Frits.

Vond je deze informatie nuttig?

Casper van Groos

Casper speelt graag met woorden. Moet er iets gebeuren met tekst? Dan is hij er als de kippen bij. Wanneer hij niet aan het schrijven of verbeteren is, legt Casper de banken het vuur aan de schenen.. Lees verder

Meer lezen over Hypotheeknieuws

17/03/2023

1 op 3 kopers nieuwbouwhuis in problemen door dalende huizenprijzen

21/01/2023

DUO trapt na: tijdelijk minder hypotheek voor pechgeneratie

5/12/2022

Kwart huizenbezitters kan hypotheeklasten verlagen met nieuwe taxatie

3/11/2022

Voor bijna iedereen daalt de maximale hypotheek in 2023

17/10/2022

Hogere hypotheekrente voor bestaande klanten: met deze truc omzeilen labelstapelaars de wet

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief boordevol tips, hypotheeknieuws en aanbevelingen.