Ikbenfrits roept Van Lanschot op tot eerlijke compensatie klanten

07 april 2020 127x

Update (09-04-20): Van Lanschot heeft inmiddels via een (pers)bericht op haar website laten weten dat ze mensen die een te hoge boete hebben betaald gaan compenseren. Ikbenfrits is blij om te zien dat de bank haar verantwoordelijkheid neemt. Het zou volgens Van Lanschot om zo'n 2200 mensen gaan.

Na in hoger beroep te zijn gegaan bij het Kifid, heeft Van Lanschot een zaak omtrent boeteberekening verloren. Eerder viel de uitspraak van de geschillencommissie van het Kifid al in het voordeel van de consument. Ook de beroepscommissie van het klachteninstituut stelde de bank niet in het gelijk en oordeelde dat de consument gecompenseerd moet worden.

Eerdere uitspraken

Eerder dit jaar was Van Lanschot al in het nieuws, nadat Ikbenfrits op verzoek van een aantal klanten had gekeken naar de manier waarop hun boete werd berekend. Het Kifid oordeelde dat de rekenmethode van Van Lanschot fout was. De zaak kwam ook aan bod bij het consumentenprogramma Radar. De bank wilde daar destijds geen reactie geven, onder andere omdat ze nog in afwachting was van de zaak in hoger beroep en wilde weten hoe het Kifid daar naar zou kijken.

Boeteberekening

Bij het berekenen van de boetes past Van Lanschot de rente op- en afslagen inconsistent toe waardoor de boetes voor de klant veel hoger uitvallen. Ikbenfrits ziet bij haar eigen klanten een boete die gemiddeld zo’n €8.000 euro te hoog uitvalt. De manier waarop Van Lanschot de aflos- of oversluitboetes berekent, is niet in lijn met de AFM Leidraad. De boete is namelijk hoger dan het financiële nadeel dat de bank ondervindt, wat niet is toegestaan. Ook het Kifid beoordeelde in eerste instantie dat de boetes te hoog waren.

Hoger beroep

Bij de eerste uitspraak die de geschillencommissie van het Kifid in dit geval deed, werd er gekeken naar de Leidraad Vervroegd Aflossen van de AFM. Hierin staan regels voor banken die uitleggen hoe zij moeten omgaan met boeteberekeningen. Het Kifid oordeelde dat de boeteberekening niet volgens de Leidraad was. Van Lanschot ging hierna in hoger beroep bij het klachteninstituut. De bank voerde aan dat het niet ging om een vervroegde aflossing, maar om een renteconversie (oversluiten bij eigen bank). De AFM Leidraad maakte in eerste instantie niet een aparte melding hiervoor, maar dit is in juli 2019 toegevoegd. Van Lanschot wilde daarom dat er werd gekeken naar de afspraken tussen de consument en de bank, in plaats van naar de Leidraad. Ook op basis van deze afspraken werd er door de beroepscommissie van het Kifid beoordeeld dat er nog steeds een te hoge boete is betaald door de consument.

Foute manier van berekenen

Door het Kifid is dus bepaald dat de bank een incorrecte rekenmethode gebruikt voor het berekenen van boetes. Zowel bij renteconversies als bij vervroegde aflossingen. De manier van berekenen is bovendien in strijd met de AFM Leidraad én met de afspraken die de bank heeft gemaakt met haar klanten. Op dit moment worden door de bank deze rekenmethodes nog steeds gebruikt.

Onder de loep

Ikbenfrits heeft contact gehad met Van Lanschot naar aanleiding van deze recente uitspraak van het Kifid. De bank geeft aan dat ze de manier van berekenen uitgebreid onder de loep gaat nemen en gaat kijken voor welke klanten de foute berekening geldt. Een woordvoerder van Van Lanschot vertelde dat de bank snel met een reactie op de uitspraken komt.

Compensatie

Ikbenfrits vond in de eerdere uitspraken al dat er iets moet veranderen aan de manier waarop de bank haar boetes berekent. Dit wordt nu versterkt omdat het Kifid opnieuw heeft gezegd dat Van Lanschot, ook bij renteconversies, te hoge boetes rekent. Ikbenfrits vindt het goed dat de bank kritisch gaat kijken naar de manier waarop deze boetes worden berekend. Ikbenfrits schat in dat er in de afgelopen jaren, per jaar zo'n 1.300 mensen een te hoge boete hebben betaald. Ikbenfrits roept de bank dan ook op om iedereen die in de afgelopen jaren het slachtoffer is geworden van deze foutieve rekenmethode ruimhartig te compenseren.

Auteur: Casper van Groos

Casper van Groos

Als boertje van buut'n uit de Achterhoek naar hartje Amsterdam. Voordat Casper bij Frits terecht kwam had hij nooit verwacht dat hij hypotheken zo interessant zou vinden. Tijdens zijn studie journalistiek werkte hij al voor Vice, de Johan Cruyff Foundation en het AD. Bij Frits schrijft hij artikel na artikel om ervoor te zorgen dat iedereen hypothekenland begrijpt.

Cookies?

Ik plaats cookies om de site goed te laten werken en nog beter te maken. Vind je dat goed?

Check alle opties

Ik gebruik jouw gegevens om ervoor te zorgen dat je ook echt vindt waar je naar op zoek bent. Met deze cookies krijg je bijvoorbeeld gerichte advertenties op basis van jouw voorkeuren en gedrag.

Ik vind een persoonlijke ervaring belangrijk. Om mijn website het beste bij jouw voorkeuren aan te laten sluiten, moet ik een paar dingen van je opslaan. Bijvoorbeeld je IP-adres.

Deze cookies zijn nodig om ervoor te zorgen dat mijn website goed werkt.

Meer weten?

Lees ook mijn Cookiestatement en Privacyverklaring.