Er komt nogal wat op je af als je een hypotheek aanvraagt. Vooral het papierwerk en vele geregel schrikt mensen af. Wanneer je zzp’er bent moet je nóg meer documenten aanleveren. Welke dan? Lees dit artikel om te zorgen dat je alle zzp documenten goed en op tijd aanlevert.

Charlie Vielvoye

Zzp documenten in drie fases

Het hele proces van een hypotheek regelen gaat in drie fases: oriënteren, hypotheekadvies en de hypotheek afsluiten. In elke fase zijn er documenten die je moet aanleveren. Daarom zet ik ze hier voor je op een rij per fase. Dan heb jij een helder beeld van wanneer je wat precies nodig hebt. Logisch toch?

1. Oriëntatie

Je hebt online een globale inschatting gemaakt van wat je kan lenen op basis van je inkomen. Met dit bedrag in je hoofd ben je alvast huizen gaan kijken op Funda. Spannend! Heb je je droomhuis op het oog? Dan is het een goed idee om serieus aan de slag te gaan. Met mijn slimme tools kun je bijvoorbeeld zelf uitrekenen hoeveel je als zzp’er kan lenen. Ook kun je op basis van je inkomen alvast een begroting maken voor het huis dat je op het oog hebt. In deze fase is het ook handig om alvast contact op te nemen met een hypotheekadviseur. Dan kun je in een gratis kennismakingsgesprek je persoonlijke situatie voorleggen. Tijdens het oriënteren heb je de volgende documenten nodig:

  • Jaarstukken van je onderneming van de afgelopen 3 jaar*
    Op basis van deze cijfers kun je je gemiddelde inkomen berekenen en uitrekenen hoeveel je kunt lenen.
  • Een overzicht van je persoonlijke financiën
    Om te bekijken hoeveel je kunt lenen is het ook belangrijk om je andere financiële verplichtingen in kaart te brengen. Mijn slimme tool houdt in de berekening van je leencapaciteit als zzp’er rekening met je studieschuld, creditcardschuld, doorlopend en aflopend krediet, roodstand en alimentatie.

2. Hypotheekadvies

Na het oriënteren is het tijd voor actie. Misschien heb je het voorlopig koopcontract al wel getekend. Dan ga je nu samen met je adviseur aan de slag. Bij Ikbenfrits vergelijken we onafhankelijk meer dan 30 banken. Met samen aan de slag bedoel ik ook echt samen. Terwijl je mijn adviseur telefonisch spreekt bekijken jullie dezelfde rentestanden en andere belangrijke cijfers via je persoonlijke dashboard. Bij datzelfde dashboard lever je de volgende documenten aan:

  • Kopie van identiteitsbewijs
  • Aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar*
  • Aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar*

*: In principe moet je de jaarstukken, aangiftes en aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar aanleveren. Het kan echter zijn dat je korter dan 3 jaar zzp’er bent. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Lees hierover mijn artikel over een hypotheek na 1 jaar zzp.

Wil je ook over de resterende documenten leren?

Download via de button hieronder de checklist ‘Documenten zzp’er’. Dan heb je het handige overzicht altijd bij de hand.

Download de Checklist documenten voor zzp'ers

We hebben alle documenten die je moet hebben voor een hypotheek als zzp'er verzameld. Handig, dan kom je niet voor verrassingen te staan.