Bereken direct wat jij kunt lenen
Wat is een werkgeversverklaring?
Wanneer je een hypotheek wilt afsluiten, heb je een werkgeversverklaring nodig. De bank wilt dit als bewijs van jouw inkomen. Op deze verklaring staat bijvoorbeeld of jij vast in dienst bent, wanneer je bent begonnen en welk bedrag je per jaar verdient. Ook onderdelen als bonus, vakantiegeld, onregelmatigheidstoeslag en eindejaarsuitkeringen worden uitgevraagd via de werkgeversverklaring. De personeelsafdeling van jouw werkgever vult deze werkgeversverklaring in. Heb je er een nodig? Download 'm onderaan het artikel.
Alle eisen waaraan een werkgeversverklaring moet voldoen
Banken zijn streng en daarom zijn er veel eisen voor een werkgeversverklaring. Om de wirwar aan criteria iets overzichtelijker te maken, staat hieronder een overzicht:
-
De datum dat je in dienst bent gekomen, het soort contract, je functie, je naam en adresgegevens moeten overeenkomen met wat op je salarisstrook staat.
-
Alle vragen op het formulier moeten beantwoord of aangekruist zijn.
-
Het bruto jaarsalaris moet overeenkomen met 12 keer het bruto salaris dat op jouw salarisstrook staat. Word je per vier weken uitbetaald? Dan is het 13 keer jouw bruto salaris.
-
De verklaring moet in kleur worden ingescand. Als je de verklaring met pen invult: gebruik voor het hele formulier dezelfde blauwe pen!
-
Verbeteringen en doorstrepen van antwoorden mag niet.
De werkgeversverklaring mag niet ouder dan twee maanden zijn.
Ons model werkgeversverklaring kan digitaal worden ingevuld. De handtekening moet je werkgever nog wel met een blauwe pen tekenen, dit mag niet digitaal. Vraag jij samen met ons je hypotheek aan? Dan controleert één van onze hypotheekadviseurs jouw werkgeversverklaring voordat deze wordt opgestuurd naar de bank. Zo weet je zeker dat je goed zit.
Hoe lang is een werkgeversverklaring geldig?
Een werkgeversverklaring is in totaal 3 maanden geldig. Dat betekent dat je er op tijd bij moet zijn wanneer je een nieuwe werkgeversverklaring aan moet vragen. Bij Frits accepteren we alleen werkgeversverklaringen die maximaal 2 maanden oud zijn, zodat we jouw hypotheekaanvraag in soepele lijnen kunnen laten verlopen. En dat je niet halverwege het proces erachter komt dat je opnieuw je werkgeversverklaring aan moet vragen omdat hij tijdens dit traject verlopen is.
Verschil tussen een intentieverklaring en werkgeversverklaring
Een intentieverklaring en een werkgeversverklaring worden soms door elkaar gehaald, maar dit zijn twee verschillende verklaringen. Als je een huis wil kopen met een hypotheek heb je altijd een werkgeversverklaring nodig. Hierin geeft je werkgever aan dat jij voor het bedrijf werkt en wat jouw jaarloon is inclusief dertiende maand en vakantiegeld. Een intentieverklaring is onderdeel van deze werkgeversverklaring, maar alleen als je geen vast contract hebt. Jouw werkgever geeft dan de intentie aan om jou bij goed functioneren aan te houden als (vaste) werknemer (1).
Heb je een tijdelijk contract? Zorg dat de intentieverklaring wordt getekend
Als je in tijdelijke loondienst bent, dan is het belangrijk dat je werkgever de intentieverklaring tekent. De intentieverklaring is een klein onderdeel van de werkgeversverklaring waarmee je werkgever aangeeft dat hij of zij de intentie heeft om je later een vast contract aan te bieden. Hierdoor zal de bank meer vertrouwen hebben in je inkomen op de lange termijn.
Frits helpt je
Wij regelen meer dan alleen jouw hypotheek. Je kunt bijvoorbeeld ook vragen stellen over het voorlopig koopcontract, een bankgarantie of het vinden van een notaris. Onze adviseurs helpen je met het hele proces, stap voor stap.