Wanneer je een hypotheek afsluit dan moet je een hoop documenten aanleveren. Je gaat namelijk een grote lening aan bij de bank en die wilt een aantal dingen zwart op wit hebben. Ik vertel je hoe dit minder leuke maar o zo belangrijke onderdeel van jouw reis naar de perfecte hypotheek eruit ziet.

Charlie Vielvoye

Wanneer moet ik beginnen met de documenten?

Ieder mens is anders en iedere hypotheek is dat ook. Soms is je bod geaccepteerd en heb je veel haast met de hypotheek. Anderen zijn op hun gemakje aan het kijken of ze kunnen oversluiten en zetten er minder de sokken in. Ik ga hier uit van een standaardsituatie. In dat geval heb je eerst een oriëntatiegesprek en daarna een vervolggesprek waarbij je ook een bank kiest en de hypotheek in kaart brengt. Dit is het ook het moment om aan de slag te gaan met de documenten. Je levert de documenten namelijk aan om je hypotheek geaccepteerd te krijgen door de bank.

Een nieuw gezicht

In de gesprekken voordat je documenten aanlevert heb je maar met 1 persoon te maken: je hypotheekadviseur. Als het tijd is om documenten aan te gaan leveren dan word je gekoppeld aan nog een persoon: een back-officer. Die is verantwoordelijk voor het geaccepteerd krijgen van je hypotheek bij de bank en geldt als tussenpersoon. Het gaat om 1 van de volgende knappe koppen:

Waar lever ik die documenten straks aan?

Documenten, van het woord alleen al krijgen veel mensen de rillingen over hun rug. Ik denk zelf ook gelijk aan stoffige stukken perkament. Als het aan mij lag ging dit hele onderdeel automatisch. Zover is het nog niet. Ondertussen zijn de banken gelukkig wel zover dat je de verschillende papieren digitaal mag inleveren. Pfjoe. Je krijgt straks van de hypotheekadviseur toegang tot je eigen account met een dashboard. Hier upload je ook de documenten. Hier zie je hoe de documenten-omgeving eruit ziet:

Documenten aanleveren

Hoe gaat het verder in zijn werk?

Zodra je toegang hebt gekregen tot het Dashboard kun je gaan beginnen met het uploaden van documenten. In de speciale documenten-omgeving van je Dashboard zie je de lijst staan. Klik op de + bij ieder document om te beginnen met uploaden. Het kan zijn dat de bank wilt dat je document aan bepaalde eisen voldoet. Dan krijg je dit te zien voordat je kan uploaden.

Documenten uploaden gaat zo

Wat gebeurt er na het uploaden van mijn documenten?

Heb je alle documenten geüpload? Te gek. Het backoffice-team gaat er nu zo snel mogelijk mee aan de slag. Zij controleren alles en leggen ze voor aan de bank. Het kan een paar dagen duren voordat alles helemaal akkoord is. Het kan zijn dat de bank niet akkoord gaat terwijl onze back-officer geen problemen zag. Hier kunnen onze back-officers helaas niets aan doen. Soms komt de bank met aanvullende eisen die ze bij ons niet hebben gemeld. Dit is vervelend, maar zij hebben het laatste woord. Bij de banken werken ze helaas niet zo soepel als bij mij ;) Wil je weten wat de status is van je documenten? Je kan dit ook bekijken op je Dashboard. Hieronder zie je de 5 verschillende statussen die mogelijk zijn:

De 5 verschillende statussen van documenten
De overall-status van je documenten

De verschillende statussen

  • Afgekeurd: als deze status bij je document staat dan moet je een opnieuw iets uploaden want dan is er iets niet goed gegaan. Je krijgt van een back-officer te horen wat er aan mankeert.
  • Goedgekeurd: alles is in orde! Dat is er weer eentje minder.
  • On hold: dit staat erbij als het document afhankelijk is van een ander document dat je nog moet uploaden (of gecheckt moet worden). Dit is bijvoorbeeld het geval met een salarisstrook die pas gecontroleerd kan worden als je de werkgeversverklaring hebt ingeleverd.
  • Open: dit betekent dat je het document nog moet uploaden.
  • Wordt verwerkt: onze back-officers zijn er mee bezig!

Hoeveel tijd ben ik hier aan kwijt?

Gemiddeld zijn er 20 documenten nodig om een hypotheek geaccepteerd te krijgen bij de bank. Dit cijfer is nattevingerwerk, want er zijn veel situaties waarin je extra documenten nodig hebt. Zoals bij een scheiding bijvoorbeeld, of als je een uitkering hebt. Hoe lang je moet uittrekken voor het aanleveren van documenten? Ga uit van 2 avonden, dus zo’n 8 uur.

Ik help je, stap voor stap

Zo, nu weet je hoe het uploaden bij van documenten in zijn werk gaat. Nog een paar tips om alles soepel te laten verlopen:

  • Begin zodra het kan met het uploaden van documenten. Je krijgt een seintje wanneer je ermee kan beginnen.
  • Klik bij ieder document op het ‘I-tje’ om te zien aan welke eisen het moet voldoen. Zo voorkom je dat het wordt afgekeurd.
  • Als er aanvullende informatie wordt gevraagd bij het uploaden van je document, zorg er dan voor dat je deze precies zo invult als op het document staat. Check, check, dubbelcheck!
  • Heb je geen scanapparaat thuis of op je werk? Tegenwoordig kunnen telefoons dit ook goed! Op je iPhone kan de ‘Notes’ app bijvoorbeeld ook scannen.

Klaar voor de start?

Ben je er klaar voor om te beginnen met uploaden? Log dan in op je persoonlijke Dashboard!