Welke documenten heb je nodig voor de hypotheekaanvraag?
Je hebt veel verschillende documenten nodig, in ieder geval vraagt de bank je om de volgende gegevens:
- Identiteitsbewijs
- Salarisstrook
- Bankafschrift van een hele maand met daarop de bijschrijving van het salaris (niets mag worden verborgen)
- Bewijs van je eigen geld
- Werkgeversverklaring
- Taxatierapport van de woning
Ben je ondernemer? Dan werkt het net een beetje anders, check in dat geval deze lijst even.
Wanneer moet je beginnen?
Ieder mens is anders en iedere hypotheek is dat ook. Soms is je bod geaccepteerd en heb je veel haast met het rondmaken van de hypotheek. Anderen zijn op hun gemakje aan het kijken of ze kunnen oversluiten en zetten er minder de sokken in. Hoe eerder jij alle documenten bij elkaar hebt, hoe beter! Houd er wel rekening mee dat sommige documenten beperkt geldig zijn, zoals je werkgeversverklaring.
Beluister onze podcast 'Help, ik koop een huis' op Spotify
Wil je meer weten over het aanleveren van de juiste documenten voor je hypotheek? In deze aflevering van onze podcast vertelt onze hypotheekadviseur Ilona er meer over.
Documenten aanleveren bij Frits
Als je met ons in zee gaat, krijg je van jouw hypotheekadviseur toegang tot je eigen account met een dashboard. Hier upload je de documenten. Gemiddeld zijn er zo'n twintig documenten nodig om een hypotheek geaccepteerd te krijgen bij de bank. Dit cijfer is nattevingerwerk, want er zijn veel situaties waarin je extra documenten nodig hebt. Zoals bij een scheiding, of als je een uitkering hebt. Wanneer je in het dashboard zit, klik je op een document en kun je beginnen met uploaden. Soms moeten documenten aan bepaalde eisen voldoen van de bank, deze criteria krijg je te zien voordat je kunt uploaden. Hier is een voorbeeld van een documentenpagina:
Wat gebeurt er hierna?
Heb je alle documenten geüpload? Top! Jouw hypotheekadviseur gaat er nu zo snel mogelijk mee aan de slag en legt ze voor aan de bank. Het kan een paar dagen duren voordat alles akkoord is. Soms komt de bank met aanvullende eisen die ze eerder niet hebben gemeld. Wil je weten wat de status is van je documenten? Ook dit kun je bekijken in je dashboard. Hieronder zie je de vijf verschillende statussen die mogelijk zijn:
De verschillende statussen
- Nog in te dienen: dit betekent dat je het document nog moet uploaden.
- Ingediend: je hebt het document geüpload, we gaan er dan naar kijken voor de eerste controle.
- Doorgestuurd naar de bank: als wij het document goedkeuren, sturen we het samen met de andere documenten naar de bank voor de tweede controle.
- Goedgekeurd: alles is in orde! Dat is er weer eentje minder.
- Afgekeurd: als deze status bij je document staat, is er iets niet goed gegaan. Er staat per document uitgelegd wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat het wel wordt geaccepteerd.
Tips
Zo, nu weet je hoe het uploaden in zijn werk gaat. We geven je nog een paar tips om alles soepel te laten verlopen:
- Een goed begin is het halve werk: start zodra het kan met uploaden. Je krijgt een seintje wanneer je hiermee kunt beginnen.
- Kijk bij ieder document aan welke eisen het moet voldoen. Zo voorkom je dat het wordt afgekeurd.
- Als er aanvullende informatie wordt gevraagd bij het uploaden van je document, zorg er dan voor dat je deze precies zo invult als op het document staat. Check, check, dubbelcheck!
- Heb je geen scanapparaat thuis of op je werk? Tegenwoordig kan dit ook prima met je smartphone! Bekijk de tips voor het scannen van documenten.
Bereken direct wat jij kunt lenen
Samen met ons je hypotheek regelen
Ben je enthousiast over het dashboard dat je hebt gezien en wil je met ons aan de slag? Super leuk! We beginnen met een gratis persoonlijk gesprek waarin je met de adviseur je situatie bespreekt. Zo kunnen jullie ook samen even door de documenten en de berekeningen lopen.