Jaarlijks krijg je te maken met de belastingaangifte. Vanaf 1 maart kun je je belastingaangifte doen. Maar hoe zit het met je hypotheek en belastingaangifte? Welke kosten mag je wel of niet aftrekken? En hoe zit het als je bent overgesloten?

Awisa Shamshiri

Aftrekbare kosten van je hypotheek en belastingaangifte

Een hoop kosten rondom je hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar. Het is belangrijk deze kosten aan te geven bij de Belastingdienst, anders profiteer je niet van het belastingvoordeel. De hypotheekrente is bijvoorbeeld aftrekbaar. Je moet dan natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen. Die kun je teruglezen op de site van de Belastingdienst. Hiernaast zijn er kosten die je eenmalig mag aftrekken als je een nieuwe hypotheek hebt afgesloten of je hypotheek hebt overgesloten.

De eenmalig aftrekbare kosten

Heb je een nieuwe hypotheek afgesloten in 2018 of heb je jouw hypotheek overgesloten? Dan geef je tijdens de aangifte in 2019 de kosten aan die gaan over het afgelopen jaar. Doe je dit in 2019? Dan geef je de kosten pas het volgende jaar aan.

Aftrekbare kosten nieuwe hypotheek

  • Bemiddelings- en advieskosten voor je hypotheek (dat zijn de kosten voor Ikbenfrits)
  • Notariskosten (alleen de kosten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar)
  • Taxatiekosten
  • Kosten aanvraag NHG (Nationale Hypotheek Garantie)
  • Bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop-/aannemingsovereenkomst (alleen bij nieuwbouw)
  • Kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (alleen bij nieuwbouw)

Aftrekbare kosten bij oversluiten hypotheek

Maak het zo makkelijk mogelijk

Hou je jaaroverzicht en nota bij de hand bij het invullen van het formulier. In het jaaroverzicht van je hypotheek staat precies op hoeveel rente je hebt betaald in 2018.

Heb je in 2018 je hypotheek overgesloten? Op de nota van afrekening die je van de notaris hebt gekregen staat precies hoeveel renteboete en andere oversluitkosten je hebt betaald. Het kan soms zo zijn dat de taxatie er niet op staat, deze is wel aftrekbaar, zoek dan even de factuur op.

Waar moet je die kosten opgeven?

Wil je weten waar je precies deze kosten moet opgeven? Bekijk dan de screenshot hieronder. Daar zie je het online invulformulier van de Belastingdienst. Hieronder hebben we aangegeven waar je precies al die kosten kan opgeven.

Betaalde je boeterente? Vul deze kosten dan in bij ‘Betaalde rente in 2017’, aangegeven met de roze pijl. Dit scherm zit er voor 2018 precies hetzelfde uit!

Blijf up-to-date

Wil je dat ik je informeer over belangrijke veranderingen die van invloed kunnen zijn op jouw financiële situatie? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Dan weet je zeker dat je niets mist. Je ontvangt deze ongeveer 6 keer per jaar.